Jednak w dzisiejszych czasach, pełnych wahań kursów walut, inflacyjnych zmian cen i ogólnej niestabilności gospodarczej, planowanie wakacji może przyprawić o ból głowy. Spontaniczne wyjazdy na ostatnią chwilę to także ryzyko trafienia na nieuczciwe oferty, które kuszą “super okazjami”. Jak zabezpieczyć swoje finanse przed niespodziewanymi trudnościami i spędzić urlop bez zmartwień?
Pod koniec lata biura podróży i operatorzy wycieczek kuszą Polaków atrakcyjnymi ofertami. Ich witryny i strony internetowe pełne są ofert last minute, zwykle sparowanych z pięknymi widokami z rajskich plaż i malowniczych miast. Jak podaje polski portal turystyczny wakacje.pl, w II kwartale 2022 roku najlepiej sprzedającymi się kierunkami podróży były Turcja, Grecja i Egipt, które łącznie stanowiły ponad 58% sprzedaży.
Wakacje last minute: czego obawiają się Polacy?
W warunkach postępującej inflacji i rosnących cen paliw, wzrost kosztów typowych wakacji last minute jest widoczny jak na dłoni. W II kwartale 2022 roku za wyjazd dla dwóch osób do Turcji klienci płacili średnio 6 305,13 zł, podczas gdy rok temu było to 5 451,89 zł.
Drożyzna nie jest jedynym problemem Polaków podczas podróży i obecnie coraz więcej turystów zwraca uwagę na to, czy ich wyjazd będzie nie tylko tani, ale czy w ogóle się odbędzie. W niepewnej sytuacji COVID-19, w połączeniu z wieloma przypadkami overbookingu lotów i zagubionych rezerwacji hotelowych, wymarzone last minute nie zawsze może dojść do skutku. Problemy linii lotniczych i strajki na kolei mogą być tylko wierzchołkiem góry lodowej. W lipcu, serwis analityczny Cirium, podsumował, że w połowie miesiąca, w ciągu jednego tygodnia, linie lotnicze odwołały aż 25 378 lotów zaplanowanych na sierpień na całym świecie. Wiele z nich działa w szczególności w Europie, więc prawdopodobieństwo nagłej zmiany planów podróży jest znaczące.
“Nikt nie lubi nagłych zmian, zwłaszcza gdy chcemy, aby czas wakacji upłynął nam przyjemnie i bezproblemowo. Dlatego podczas procesu planowania podróży, rezerwacji lotów czy noclegów ważne jest, aby konsumenci wybierali znane międzynarodowe marki, które pomogą im niezależnie od tego, czy napotkają problemy podczas podróży do Grecji, Izraela czy Stanów Zjednoczonych.” mówi Efi Dahan, dyrektor zarządzający PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią, Rosję i Izrael.
Szereg problemów może wystąpić także w docelowej destynacji. Wymienić tu można chociażby brak transferu do hotelu. Wszystko to sprawia, że planowanie podróży często staje się dla Polaków źródłem zmartwień. Czy rzeczywiście musi tak być?
Zadbaj o swoją bezpieczną podróż
Na szczęście istnieją sposoby, aby stawić czoła nieprzewidzianym zdarzeniom na wakacjach i zminimalizować niepokój przed utratą długo oszczędzanych pieniędzy. Firmy, takie jak PayPal, oferują swoim użytkownikom programy ochrony kupujących, które mogą pomóc turystom w uzyskaniu zwrotu pieniędzy z tytułu np. odwołanych lotów, podwójnych rezerwacji hotelowych lub gdy usługi lokalnych operatorów nie pokrywają się z ich pierwotnymi ofertami.
“Wierzymy, że w tych niepewnych czasach bezpieczne, pozbawione stresu podróże mają ogromną wartość. Dlatego w PayPal oferujemy naszym klientom program ochrony kupujących, który pomaga ochronić kwalifikujące się zakupy w przypadku, gdy usługi w znacznym stopniu odbiegają od opisu lub w ogóle ich nie zapewniono. Dzięki temu podróżujący z PayPal zyskują poczucie pewności i komfortu,” podpowiada Efi Dahan.
Ponadto płatności z PayPal nie wymagają od klienta udostępniania pełnych danych kart płatniczych sprzedawcom. Wszystkie informacje dotyczące kart są szyfrowane za pomocą zaawansowanych narzędzi, co pomaga zabezpieczyć płatności za granicą i w czasie podróży. Dlatego jeśli podróżujący chcą cieszyć się bezstresowym wyjazdem, powinni zaufać znanym i sprawdzonym partnerom. Takim, którzy zadbają o bezpieczeństwo ich pieniędzy i wrażliwych informacji finansowych, podczas gdy turyści będą mogli spokojnie odpoczywać na upragnionych wakacjach.